In 1951 neemt Pieter Brattinga Jr. het artistieke leiderschap van Steendrukkerij de Jong & Co over. Hij versterkt de reputatie van de drukkerij door zich te richten op de culturele markt en door innovatieve ontwerpers aan zich te binden. Ook organiseert hij tentoonstellingen in de kantine van de drukkerij om de medewerkers in contact brengen met het originele werk van de kunstenaars en ontwerpers wier werk ze drukken. De tentoonstellingen, aanvankelijk bedoeld voor het eigen personeel, trekken al snel bezoekers van buiten. Brattinga slaagt erin om eind jaren vijftig en begin jaren zestig een spraakmakend tentoonstellingsprogramma op te zetten met bekende ontwerpers uit binnen- en buitenland. Tussen 1954 en 1973 ontwerpt Brattinga zelf de affiches voor de tentoonstellingen. Hij maakt hierbij gebruik van een grid van drie keer vijf vierkanten. Dit grid, afgeleid van de huisstijl van de drukkerij, biedt een herkenbaar beeld en geeft tegelijkertijd artistieke vrijheid.